zondag 25 januari 2015

Homemade Chai Siroop

Niets lekkerder na een winterwandeling dan een zelfgemaakte chai latte.
Hieronder mijn versie van chai siroop!

Ingrediƫnten:
  • 1 liter water
  • 10 zakjes zwarte thee
  • 10 kardemompeulen
  • 10 peperbollen
  • 1 tl gemberpoeder of 2 cm versie gember in schijfjes
  • 2 tl kaneel
  • 1/2 tl kruidnagel
  • 1/2 tl nootmuskaat
  • Snuifje zout
  • 250 gr fijne suiker
  • 3 zakjes vanille suiker

Bereidingswijze:
  • Kneus de peperbollen en kardemompeulen in een vijzel.
  • Rooster alle kruiden in een pan (zonder vetstof) totdat ze beginnen te geuren.


  • Voeg de kruiden en het water samen en breng aan de kook. 
  • Wanneer het water kookt, mag je de zakjes thee toevoegen. Laat niet langer dan 10 minuten       trekken.

  • Zeef het mengsel met behulp van een kaasdoek.

  • Voeg de suiker en vanillesuiker toe aan het gezeefde mengsel en breng aan de kook (zonder deksel). Laat de vloeistof voor de helft inkoken. 


  • Wanneer de chai siroop ingekookt is, kan je het in gesteriliseerde flesjes gieten. Eens afgekoeld bewaar je de chai siroop best gekoeld.
  • Met behulp van een lintje en kaartje, maak je er ook een mooi cadeau van.


  • Wil je nu nog een chai latte maken dan voeg je siroop (naar smaak) toe aan warme melk


2 opmerkingen:

  1. Zo leuk om heel dat proces in foto's te zien.
    Ik ga het zeker eens uitproberen, heb er begot nog nooit van gehoord, maar trekt me wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, leuke blogje meestal volg ik blogjes die dezelfde hobbys delen, leuke om hier te lezen, ik zal vaker bezoeken...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen